Barnehage

Rammeplan for barnehagen:
«Barnehagen skal bidra til at barna opplever trivsel, glede og mestring ved allsidige bevegelseserfaringer, inne og ute, året rund.»

Norges Orienteringsforbund mener dette betyr at barna skal bli kjente og trygge på lekeplassen og i nærområdet. Barna får da:

• opparbeidet trygghet i naturen gjennom lek og aktivitet (bli trygg i naturen)
  • erfaring med ulike måter å se/oppfatte og bevege seg i terrenget på (krype, klatre, løpe, klatre over, under osv)
  • konkret erfaring med ulike terrengdetaljer (hvordan ser en stein, bekk osv ut)
  • erfaring med ulike underlag, kupering og vegetasjon

Nå målene ved å benytte aktuelle undervisningsopplegg fra aktivitetsbanken:
Kortstokk-stafett
Morsom og fartsfylt lagøvelse der det gjelder å ha flaks.

Landskapsbygging
Eleven lærer seg å forstå hvordan et kart er bygd opp.

Lengste pinnen
Morsom samarbeidsøvelse som stiller krav til elevens kreativitet, fysikk, løsningsorientering og samarbeidsevner.

Myrfotball
Eleven trener på å bli trygg i skogen.

Boksen går
Øvelse der eleven får beveget seg i variert terreng.

Foto-orientering 1 Foto-orientering 2
I disse to aktivitetene øver eleven kartforståelse gjennom bruk av bilder.

Stjerne-o
Øvelse i å lese kart og orientere seg fram til riktig post. I stjerne-o skal eleven finne en og en post om gangen fra et felles utgangspunkt.