Læreplanmål

Orienteringsforbundet har laget en utviklingstrapp for opplæring av orientering i skolen. Denne trappen er laget i samsvar med læreplanmålene i kroppsøvingsfaget og viser hvilke ferdigheter som bør vektlegges på ulike klassetrinn, fra barnehage til vgs.

Underfanene er delt inn etter læreplanens mål for de ulike årstrinn. Men i fanen over/under ditt klassetrinn kan du også finne aktuelle mål og tips til aktiviteter.

Det er også kompetansemål i andre fag relatert til forståelse og bruk av kart. Å bruke orienteringskart kan derfor like gjerne være en arbeidsmåte i ulike fag, i tillegg til å være et kompetansemål i seg selv. Dessuten vil det være naturlig å benytte seg av kart når naturen benyttes som læringsarena, noe som vektlegges i  læreplanens overordnede del.

Ta gjerne en titt på Nivåstigen også. Den beskriver øvelser for o-teknisk progresjon for en utøver, men kan også være nyttig for deg som planlegger undervisning for eldre elever.