Vg1 og Vg3

Læreplanmål etter Vg1:
«Elevene skal kunne bruke kart og digitale verktøy på en måte som sikrer trygg ferdsel for seg selv og for andre.»

Læreplanmål etter Vg3:
«Elevene skal kunne planlegge og gjennomføre uteaktiviteter og friluftslivsaktiviteter i nærområdet.»

Norges Orienteringsforbund mener dette betyr at elevene skal kunne orientere seg i ukjent og variert terreng med orienteringskart og kompass. Elevene får da:

  • erfaring med å finne fram til tydelige detaljer/poster utenfor ledelinjer
  • kunnskap om å kjenne igjen enkel høydeinformasjon på kartet i terrenget
  • øvd på å ta ut og følge kompasskurs
  • erfaring med å ta ut sikkert veivalg fra et sted til et annet
  • kjennskap til de fleste karttegn på orienteringskart og turkart
  • evnen til å gjøre greie for andre måter å orientere seg på (naturfenomen, GPS)

Nå målene ved å benytte aktuelle undervisningsopplegg fra aktivitetsbanken.no:

Rapport-orientering
Øvelse der eleven skal orientere etter kart og finne fram til postene som er markert på kartet men ikke i terrenget.

Bruk av kompass
Kort instruksjonsfilm som viser grunnleggende bruk av ulike typer kompass.

Kompasstrening
Eleven øver på kompasskurs.

Kompasskurs
Eleven må følge en nøyaktig kompasskurs for å komme til riktig post.

Karttegnstafett
Eleven lærer karttegn og får trent sine motoriske ferdigheter i en fartsfylt og spennende lek. (Med enkel instruksjonsfilm.)

Veivalg
Øvelse der eleven må vurdere ulike veivalg bl.a. ut i fra vanskelighetsgrad, avstand og fremkommelighet.

Historisk-O 2
Denne øvelsen passer fint for en aktivitetsdag der man kombinerer orientering og historie.

Finn veivalg
Gymsalaktivitet der eleven øver på å finne veivalg.

VM-Labyrinten
Eleven øver på å orientere kartet. (Med enkel instruksjonsfilm.)