8.-10. trinn

Læreplanmål etter 10. trinn:
«Elevene skal kunne forstå flere typer kart og digitale verktøy og bruke dem til å orientere seg i kjente og ukjente miljøer.»

Norges Orienteringsforbund mener dette betyr at elevene skal kunne orientere seg i variert terreng og aktivt bruke informasjonen kartet gir. Elevene får da:

  • kjennskap til de vanligste kartegnene på orienteringskart
  • brukt holdepunkter/sikre detaljer i terrenget til å orientere etter
  • lært å forflytte seg mellom enkle, tydelige ledelinjer
  • kjennskap til begrepet høydekurver og lese tydelige terrengformasjoner av kartet (bratt-flatt, ås/kolle-dal/søkk)
  • erfaring med å gjøre enkle veivalg (lang – kort vei, sikker/trygg – usikker vei)
  • erfaring med å bruke kart i ulik målestokk

Nå målene ved å benytte aktuelle undervisningsopplegg fra aktivitetsbanken.no:

Karttegnstafett
Eleven lærer karttegn og får trent sine motoriske ferdigheter i en fartsfylt og spennende lek. (Med enkel instruksjonsfilm.)

Caps-stafett
En morsom øvelse der eleven øver opp sin kartlesingsferdighet og evne til kartkontakt. (Med enkel instruksjonsfilm.)

Bruk av kompass
Kort instruksjonsfilm som viser grunnleggende bruk av ulike typer kompass.

Poengjakten
Eleven lærer seg orientering på en morsom og spennende måte. Vanskelighetsnivå kan tilpasses elevgruppen.

Stjerne-orientering
Øvelse i å lese kart og orientere seg fram til riktig post. I stjerne-o skal eleven finne en og en post om gangen fra et felles utgangspunkt.

Kompassmoro
En artig lek der det gjelder å bevege seg i de fire himmelretningene.

Kompasskurs
Eleven må følge en nøyaktig kompasskurs for å komme til riktig post.

Ledelinje-O
Øvelse i å se og følge ledelinjer.

Rett karttegn!
Øvelse der eleven trener på å forstå karttegnene.

Spørsmål-O
Øvelse som kombinerer generell kunnskap med karttrening.

Målestokkmagi
Eleven lærer seg å lese kart i ulik målestokk.

VM-Labyrinten
Eleven øver på å orientere kartet. (Med enkel instruksjonsfilm